What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

söndag 5 december 2010

O TORTURADOR (1981) Brasilien, 98 minuter. Regi: Antônio Calmon.



Brasiliansk humor?

Jonas och Chuchu "laddar" inför uppdraget.

Den gamle yrkesmördaren Jonas (Jece Valadão) kommer ut ur finkan och finner tillvaron ganska deprimerande. När han är som bäst i färd med att leka rysk roulette dyker hans joviale gamle mördarpartner Chuchu (Otávio Augusto) upp och drar med honom på ett nytt spännande jobb där de får till uppgift av ett gäng sionister att mörda en gammal nazist och tillika krigsförbrytare som lånat ut sina tjänster till en diktator i ett anonymt grannland. Det som främst intresserar Jonas för jobbet är dock att hans gamla flamma Gilda (vera Gimenez) nu råkar vara diktatorns nya leksak.

Jonas har som sagt suttit inne och har lite svårt att kontrollera sina uppdämda lustar.

Sedan börjar vansinnigheterna med: Glada mord, sexuella ofredanden, nazister, puckelryggiga dvärgar, stjärtgossar, tortyr, kokainsniffande präster och en skvätt satanism. Eftersom allt är så over the top bör ju detta vara en parodi på genrer som t ex spionthrillers och andra tough guy-actionfilmer. Ibland är man dock osäker eftersom allt är så fruktansvärt dåligt gjort att man ibland tror de faktiskt menar allvar. Jag har ju varit i Brasilien ett antal gånger men har tyvärr aldrig nästlat mig in så pass i folksjälen att jag kunnat utvärdera deras ironinivå. Det som är bra är att vi slipper det vanliga "komiska" skådespeleriet där skådespelarna verkligen visar för oss dumskallar att det är en parodi och att vi därför ska skratta. Däremot tror jag inte att man avsiktligt har världens sämsta tramp*. Jag tror aldrig jag hört så dåligt pålagt promenadljud förut. Sedan har vi musik som distar och dessutom finns det en gitarrist som inte frambringar de renaste ackorden jag hört. Låter nästan som när jag själv spelar...

Jonas i en av filmhistoriens lamaste skottväxlingar.

Med alla dessa härliga ingredienser borde ju detta vara en jäkligt skojig film men tyvärr finner jag återigen att det är en ganska långtråkig film jag tittar på. Jag har alltså ofrivilligt skapat något av en långtråkighetsfestival här på Udda Film. Dessutom har jag numera ovanan att slumra till under varje filmtitt och tvingar mig i lågkulturens namn att spola tillbaka för att inte överse någon meningslös detalj. Som sagt, det finns detaljer att småskratta åt men inte så att det är värt att ta sig igenom hela filmen. Alltså återigen ett lågvattenmärke.

BETYG: 2/7 Idag är jag hygglo och lägger på en extrapinne p g a skönt punggrepp och andra söta detaljer i filmen.

Under glada skratt rensar de jeepen på överflödiga lik. "Ut med liket!" som man brukar säga på sportevenemang.

Härligt paket tomten kom med i år.

Så här glad blev farbrorn då. "I love you tomtefar" utbrister han.

Prällen drar den heliga linan.

En öm stund mellan män. Vem fan säger att män inte kan kela efter sex?

Nazister gillar att ha tavlor uppställda på stafli.

Jaså, någon har gått "medieval on yo' ass" Jonas?

Jonas replikerar med klassiskt Alice Cooper-trick.

*Ljudeffekter som läggs på i efterhand som exempelvis: fotsteg, vattenplaskande el dyl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar