What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

måndag 29 november 2010

OUTLAW RIDERS (1971) USA, 80 minuter: Regi: Tony Huston.



Sömnpiller på två hjul.

Busar! Att sätta en revolver i hakan på självaste fredsälskande John Lennon*.

 Ett motorcykelgäng spenderar sin tid med att utföra rån på bondvischan i Arizona samt käbbla inbördes. På flykt undan polisen stöter de på ett gäng mexikanska råskinn och får för en gångs skull ta på sig offerrollen då de åker på generalstryk plus att deras kvinnor rövas bort. Kvinnorna måste räddas och råskinnen straffas. Jakten kan börja.

 Formationen avslöjar direkt att det är amatörmopedister vi har att göra med.

Och sen håller jakten på i all evighet. Zzzzz.... Jösses vilken tråkig film. Här kan man snacka om total avsaknad av rytm och tempo. Filmen består till stor del av långa transportsträckor som så ofta i sådana här filmer inte leder någonstans. Skeendet är helt poänglöst och ointressant och leder till slut fram till ett hejdundrande anitklimax.

"Huga! En polishelikopter. Vi gömmer oss i buskarna, för det finns inte en chans i helvete att den sett oss i detta öppna ökenlandskap."

Naturligtvis har man försökt casha in på biker-vågen som rådde under den här tiden, men tro inte att detta är någon typisk biker-rulle för det. Nej, det här är inga organiserade motorcykelälskare precis utan bara ett gäng brottslingar som råkar begagna sig av motorcyklar som färdmedel. Om jag hade varit medlem i ett outlaw-gäng hade jag sparkat sönder TV:n vid åsynen av en av huvudpersonerna som nonchalant lämnar bågen i öknen bara för att den slutar fungera. Ha ha, vilket helgerån. Till deras försvar får man väl säga att de inte heller utger sig för att vara en 1%-klubb och inte bär några av de klassiska biker-attributen. Nej, inte ens något klubbmärke.

Karlar löser interna problem.

Nej kära mopedentusiaster**, håll er undan från den här skitfilmen om ni inte har sömnproblem förstås och behöver något sövande.

BETYG: 1/7 Ett tag kände jag mig generös och ville sätta en tvåa då jag skrattade lite åt en del situationer men efter ett tag blev jag både uttråkad och sömnig samt lite irriterad över bortkastad tid.

"I shot the sheriff..." Märk väl oldschool-sättet att skjuta. Inga tuffa tvåhandsposer här inte!

De är mexikaner. Vi kan ana det av alla typiska mexikanska mattor och plagg överallt...

Den mexikanske ledaren skrattar ondskefullt...

...och varför inte? Han har ju världens jävla tupp på ryggen! Det är väl ändå inte en ordlek***..?

Istället för trailer får ni här en slideshow med filmens ledmotiv. På så sätt blir det lika tråkigt som själva filmen.

*Äsch, ni trodde väl ändå inte att den gamle ikonen var med i den här filmen...eller?
**Lugna ner er, det är ju bara ett skämt! *Ler oskyldigt*
***Som funkar på både engelska och spanska såvitt jag vet. Isch!

1 kommentar:

  1. hade alltid velat se den filmen efter att jag fick soundtracket när jag var mindre från någon skivrea. tyckte omslaget såg häftigt ut och musiken var tuff...

    nu vet jag ju inte förstås när jag har läst detta... hittade i alla fall musiken som mp3 härom dagen. låter fortfarande bra

    SvaraRadera