What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

söndag 6 december 2009

BORN INNOCENT (1974) USA, 99 minuter. Regi: Donald Wrye.



Jag hade i min slöhet tagit för givet att detta skulle vara en sleazig WIP-film då den handlade om inspärrade brudar och hade Linda Blair som affischnamn. Hade jag orkat tänka till hade jag nog kommit ihåg att detta var den där TV-filmen Blair spelade in som tonåring.


Lilla Chris myser i finkan.

Så istället för en WIP-film blev det mer en "GIR"-film: Girls in Reform school, och då snackar vi inte någon sleaze-fest som "Reform School Girls" där vuxna kvinnor "spelar" tuffa småtjejer utan faktiskt ett seriöst drama med en riktigt bra insats av den blott 15-åriga blivande action/sleaze-drottningen. Märkligt att hon inte lyckades (ville?) förvalta sin talang bättre och landa lite tyngre och seriösare roller som vuxen skådis. I och för sig bra för oss fluktäckel som uppskattade hennes avklädda skådespeleri i en rad exploitation-filmer!


Här hör stygga småflickor hemma.

Blair spelar alltså den 14-åriga Chris som hamnat snett i tillvaron. Hennes familj vill inte längre veta av henne och systemet får istället sörja för hennes fostran. Hon hamnar på en ungdomsvårdsanstalt för flickor och förvandlas snabbt från oskuldsfull flicka till bitter och sviken tonåring. En smärtsam vändning i tillvaron är när hennes nya "kompisar" brutalt överfaller henne i duschen. Nej era äckel! Det visas inget naket. Kom ihåg att det är kids med i filmen och att det som sagt är en TV-film. Med detta sagt tycker jag det ändå är ganska vågat att kasta in en 15-åring i en sådan här roll, för även om inte vi får se något oanständigt får ju hela filmteamet göra det. Jag har inte läst på om denna film, men man tycker ju att detta borde ha väckt kontrovers. I vilket fall gör Blair en mycket stark prestation och växlar professionellt mellan den sårbara lillflickan och den cyniska tonåringen. Det är en mörk och dyster film och vi skonas från det sockersöta hollywood-slutet.


Pigg domare, redo att straffa småflickor. Varför? Jo, ni ser väl att kaffet är på plats.

Trots att Linda Blair är bra i huvurollen är det ändå en rätt seg TV-film och dessutom var ljudet på min kopia riktigt kasst vilket gjorde det svårt att höra dialogen. Fan, ibland lät det som någon hade kopplat på en svajarm på soundtracket! Manuset kunde väl ha putsats till en smula också.

BETYG: 3/7


Chris får fimpa paltorna och ta en dusch.


"Uääähhh! Jag är bara 14 år. Jag har inte lärt mig uppskatta en dusch än..."


"Weeeeeeeeoooooooooweeeeeeeeee!" Än så länge ett barn...


...men här händer det saker som inte känns helt barnsliga...


"Jävla skitanstalt! Jag vill ut härifrån!"


Chris har flyttat in i fräschvesviten.


Vad nu? En vuxen som bryr sig? Det trodde ni inte, ungdomar!


Mänsklig närhet - utan sex!


Familjemiddag: kärlek och glädje...


Kanske inte en WIP-film dock ändå en food fight!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar